စာဖတ္ေနသူေပါင္း

We can check your plugins and stuff
ဆံုေနၾက မွ လာေရာက္ၾကေသာ မိတ္ေဆြမ်ားကို အထူးေက်းဇူးတင္ရွိပါသည္..
We can check your plugins and stuff လူထုနဲ႔ တိုင္းျပည္သာေကာင္းစားေအာင္လုပ္ေပး ဘယ္သူပဲ ျဖစ္ျဖစ္ ဘယ္ပါတီပဲျဖစ္ျဖစ္ ေထာက္ခံတယ္

Tuesday, January 10, 2012

စာသင္ခန္းတြင္း သိပၸံသင္ၾကားေရး ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲမွႈ


အေနာက္ႏိုင္ငံေတြမွာ သိပၸံပညာနဲ႔ သိပၸံသုေတသနလုပ္ငန္းအတြက္ ေငြေၾကးရင္းႏွီးျမွဳပ္ႏွံမွႈ အခုႏွစ္ပိုင္းေတြ က်ဆင္းလာတာေၾကာင္႔ အနာဂတ္မွာ ဆက္လက္ၾကြယ္၀ေရးအတြက္ စိုးရိမ္စရာ အေျခအေန ျဖစ္လာပါတယ္။

အေနာက္ဟာ ဆယ္႔ကိုးရာစုကတည္းက စီးပြားေရးတိုးတက္ဖို႔နဲ႔ ကမၻာမွာ ဩဇာထူေထာင္ထားႏိုင္ဖို႔အတြက္ သိပၸံနဲ႔ နည္းပညာ တီထြင္ဆန္းသစ္မွႈေတြအေပၚ မီွခိုထားခဲ႔ရတာ ျဖစ္ပါတယ္။

အခုေတာ႔ အေနာက္ႏိုင္ငံေတြဟာ သိပၸံနဲ႔ သုေတသနနယ္ပယ္မွာ အႀကီးအက်ယ္ ရင္းႏွီးျမွဳပ္ႏွံလာတဲ႔ အာရွႏိုင္ငံမ်ားနဲ႔ ထိပ္တိုက္ရင္ဆိုင္လာရပါတယ္။ ပညာေရးမွာ သိပၸံနဲ႔ သခ်ၤာ ၿပိဳင္ဆိုင္မွႈက ေၾကာက္မက္ဖြယ္ အထြဋ္အထိ္ပ္ေရာက္လာေနပါတယ္။

ပံုမွန္အားျဖင္႔ေတာ႔ သိပၸံနဲ႔ နည္းပညာ ၿပိဳင္ဆိုင္မွႈဆိုတာ မဂၤလာရွိတဲ႔ကိစၥ ျဖစ္ပါတယ္။ တိုးတက္ အဆင္႔ျမင္႔တဲ႔ ႏိုင္ငံႀကီးေတြ ပိုမ်ားလာတာနဲ႔အမွ် သူတို႔ထုတ္ကုန္အတြက္ ေဖာက္သည္ႏိုင္ငံေတြလည္း ပိုမ်ားလာမွာပဲ ျဖစ္ပါတယ္။ အက်ဳိးဆက္အျဖစ္ ႏိုင္ငံေတြဟာ အထီးက်န္ျဖစ္မေနဘဲ၊ အျခားက လူေတြနဲ႔ ပိုမို ပူးေပါင္းေဆာင္ရြက္ လာၾကလိမ္႔မယ္။

အဲသလို လူေတြ၊ အိုင္ဒီယာေတြနဲ႔ လုပ္ငန္းေတြ ဖလွယ္ျခင္းက လူေနမွႈအဆင္႔အတန္းေတြ ပိုျမင္႔မားလာေစမွာ ျဖစ္ပါတယ္။ ဒါေၾကာင္႔ ပညာေရးအဆင္႔အတန္း က်ဆင္းသြားရင္ ေနာက္ဆံုး စီးပြားေရးတိုးတက္မွႈကို ထိခိုက္ေစမွာပဲ ျဖစ္ပါတယ္။

အေနာက္ (အထူးသျဖင္႔ အေမရိကန္ျပည္ေထာင္စု) ဟာ အခုလို အက်ပ္အတည္းမ်ဳိး အရင္တခါကလည္း ရင္ဆိုင္ခဲ႔ရဖူးပါတယ္။ ၁၉၅၇ ခုႏွစ္မွာ ဆိုဗီယက္ျပည္ေထာင္စုက စပြတ္နစ္ၿဂိဳလ္တုကို အာကာသထဲ လႊတ္တင္လိုက္ေတာ႔ အေမရိကန္ေတြအပါအ၀င္ အေနာက္အုပ္စု တစ္ခုလံုး လန္႔ျဖန္႔ကုန္ပါတယ္။


အေနာက္မွာ အဲဒီ ‘စပြန္နစ္ေရွာ႔’ ရသြားေတာ႔မွ သိပၸံပညာေရးမွာ အႀကီးအက်ယ္ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲမွႈေတြလုပ္ဖို႔၊ ပညာရွင္ေတြ စုေဆာင္းဖို႔၊ ထရိန္နင္ေတြေပးဖို႔နဲ႔ အရည္အေသြးရွိတဲ႔ ဆရာဆရာမေတြ ထိန္းထားဖို႔ က်ားကုပ္က်ားခဲ လုပ္ၾကပါေတာ႔တယ္။

ဒီကေန႔မွာ ဦးစားေပးလုပ္ေဆာင္ဖို႔ လိုေနတဲ႔ ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲမွႈတစ္ခုကေတာ႔ အထက္တန္းေက်ာင္းမ်ားရဲ႕ သိပၸံ သင္ၾကားမွႈ ျဖစ္ပါတယ္။ သိပၸံဘာသာရပ္အားလံုးရဲ႕ အေျခခံအုတ္ျမစ္ျဖစ္တဲ႔ သခ်ၤာဟာ က်စ္လစ္မွႈရွိၿပီး လိုရင္းတိုရွင္း ဘာသာစကားနဲ႔ ေလာဂ်စ္ပံုစံအေပၚ တည္မွီေနရပါတယ္။ တစ္ခါက သခ်ၤာအေပၚ အမ်ားႀကီး မွီတည္ထားရတဲ႔ ရူပေဗဒဆိုရင္ အက္တမ္ေတြရဲ႕ ဖြဲ႔စည္းတည္ေဆက္ပံုေတြကို သခ်ၤာေက်းဇူးနဲ႔ အမ်ားႀကီး ရွင္းျပႏိုင္ခဲ႔ပါတယ္။ ေနာက္ဆံုး ၂၀ရာစု တစ္ေခတ္လံုးကို ရူပေဗဒ ရာစုႏွစ္လို႔ ၿခံဳငံုေျပာဆိုရတဲ႔ အထိပါပဲ။

သခ်ၤာ အသံုးျပဳမွႈက ဓါတုေဗဒနဲ႔ ဇီ၀ေဗဒတို႔ကိုလည္း အကူအညီအမ်ားႀကီး ေပးခဲ႔ပါတယ္။ ဓါတုေဗဒ ျဖစ္ရပ္ေတြမွာ သခ်ၤာအကူအညီနဲ႔ ‘ကြမ္တမ္ အက္တမ္’ ကို ရွင္းျပႏိုင္ခဲ႔ပါတယ္။ ေနာက္ ဓါတုေဗဒနဲ႔ ရူပေဗဒ ေပါင္းစပ္မွႈကေန ဇီ၀ေဗဒ ေမာ္လီက်ဴးေတြကို အတိအက် ကိုင္တြယ္လာႏိုင္ခဲၿပီး၊ ၁၉၅၀ ျပည့္လြန္ႏွစ္မ်ားမွာ DNA ကို စတင္ ရွာေဖြ ေတြ႔ရွိခဲ႔ပါတယ္။ DNA ေတြ႔ရွိမွႈက ေခတ္သစ္ဘိုင္အိုေလာ္ဂ်ီ အဆင္႔အတန္းကို အလြန္ျမင္႔မားေစခဲ႔ၿပီး ၂၁ ရာစုကို ‘ဇီ၀ရာစုႏွစ္’ လို႔ ေခၚဆိုႏိုင္ဖို႔ အားထုတ္လာၾကပါတယ္။

အျခားသိပၸံမ်ားျဖစ္တဲ႔ ဘူမိေဗဒ၊ နကၡတၱ၊ ဓါတု၊ ေဆး၀ါးအတတ္ပညာ၊ ဦးေႏွာက္နဲ႔ အာရံုေၾကာသိပၸံ၊ ပင္လယ္ေရေၾကာင္းနဲ႔ အာကာသ စတဲ႔ ဘာသာရပ္ေတြဟာ ရူပ၊ ဓါတု၊ ဇီ၀ ေပါင္းစည္းေရာသမေမႊမွႈ အေပၚ အမ်ားႀကီး မွီခိုထားရပါတယ္။

သို႔ေသာ္ ယေန႔ က်ေနာ္တို႔ အေမရိကန္ေက်ာင္းေတြရဲ႕ သိပၸံသင္ၾကားမွႈကို ျပန္ၾကည့္ဖို႔ လိုပါမယ္။ အထက္တန္းေက်ာင္း အမ်ားအျပားမွာ သိပၸံသင္ၾကားမွႈကို ဇီ၀ေဗဒနဲ႔ စတင္ေလ႔ရွိပါတယ္။ အေမရိကန္ အထက္တန္းေက်ာင္းေတြမွာ သိပၸံေလ႔လာမွႈက ေက်ာင္းသားမ်ားအဖို႔ သံုးႏွစ္ရွိရပါမယ္။ ဇီ၀၊ ဓါတု၊ ရူပ အတြဲ (B-C-P) ကို ေက်ာင္းသားအမ်ားစု ယူၾကပါတယ္။ ၁၉၈၃ ခုႏွစ္ကတည္းက ဒီပံုစံအတိုင္း သြားခဲ႔ၾကတာပါ။

က်ေနာ္အျမင္ေတာ႔ ဒီသင္ၾကားနည္းပံုစံက က်ေနာ္တို႔ေခတ္ တိုးတက္ေရးအတြက္ အႏၱရာယ္လည္းရွိ ေခတ္လည္းေအာက္ေနပါၿပီ။ ၂၁ရာစုရဲ႕ ႀကီးမားတဲ႔ သိပၸံတိုးတက္မွႈကို လ်စ္လ်ဴရွႈထားတဲ႔ ပံုစံျဖစ္ေနပါတယ္။ အျခားစက္မွႈႏိုင္ငံႀကီးေတြမွာလည္း ေလ႔လာနည္းပံုစံ စည္းကမ္းအမ်ဳိးမ်ဳိး ရွိၾကေပမဲ႔၊ ရူပ၊ ဓါတု၊ ဇီ၀ (P-C-B) အစီအစဥ္နဲ႔ သြားပံုမ်ဳိး မရွိတာ ေတြ႔ေနရပါတယ္။

က်ေနာ္ ဆိုလိုတာက သိပၸံေလ႔လာမွႈဟာ ရူပေဗဒနဲ႔ စတင္သင္႔တယ္။ ဇီ၀ေဗဒနဲ႔ မစသင္႔ဘူး။ ရူပေဗဒကို ေလ႔လာရာမွာ အကၡရာသခ်ၤာနဲ႔အတူ၊ သခ်ၤာရဲ႕ တန္ခိုးစြမ္းအားကို ျမင္သိခံစားမိသြားေအာင္ လွႈံေဆာ္ေပးဖို႔ လိုလိမ္႔မယ္။ ဒါ႔ထက္ ရူပေဗဒမွာ အေရြ႕၊ အလ်င္၊ အရိွန္၊ အရာ၀တၳဳမ်ား ေအာက္က်ျခင္း၊ ကမၻာေျမႀကီးဆြဲအား စတဲ႔ ေန႔စဥ္ပတ္သက္ေနတဲ႔ စကားလံုးမ်ားအျပင္၊ ျဒပ္၊ အဟုန္၊ စြမ္းအင္ စတဲ႔ အယူအဆအသစ္ေတြနဲ႔လည္း ေက်ာင္းသားကို စတင္သင္ၾကားေပးဖို႔ လိုပါမယ္။

ကိုးတန္းအဆင္႔ ရူပေဒဟာ ကိုးတန္း ဇီ၀ေဗဒနဲ႔ ကြာျခားရပါမယ္။ သဘာ၀နိယမေတြကို ပံုေဖာ္ျပရလိမ္႔မယ္။ အီေကြးရွင္းေတြရဲ႕ စြမ္းရည္နဲ႔ ေနာက္ခံျဖစ္ရပ္အသီးသီးကို အက်ယ္တ၀င္႔ သင္ၾကားေပးရမယ္။

စာသင္ခန္းတြင္း စမ္းသပ္ခ်က္ေတြမွာ ရိုးရွင္းတဲ႔ ဓါတ္ခြဲခန္းပစၥည္းေတြ အျပည့္အစံု ရွိေနရမယ္။ ပူလီဘီးေတြ၊ ခ်ိန္သီးနာရီေတြ၊ ေလယဥ္ပ်ံပံုစံငယ္ေတြ စသျဖင္႔။ သင္ခန္းစာေတြကို တကယ္႔ ကမၻာေလာကႀကီးနဲ႔ ဒုတ္ဒုတ္ထိ ခ်ိတ္ဆက္မိသြားေအာင္ သင္ၾကားေပးၾကရမယ္။ နယူတန္ရဲ႕ ပန္းသီးေၾကြက်တဲ႔ သင္ခန္းစာ (အေလးေတြ ေအာက္ျပဳတ္က်တာ) ကို ကမၻာနဲ႔ လ ပတ္ေနပံု၊ ေနဖြဲ႔စည္းပံုနဲ႔ ဘီလီယံေပါင္းမ်ားစြာေသာ ဂလက္စီ ၾကယ္စင္တန္းေတြရဲ႕ အေၾကာင္းေတြကို ဆက္စပ္ရွင္းလင္းျပသ ေပးရလိမ္႔မယ္။

တကယ္ေတာ႔ အတန္အသင္႔ အဆင္ေျပေလာက္တဲ႔ စာသင္ခန္းအတြင္းမွာပဲ က်ေနာ္တို႔ဟာ အက္တမ္ေတြရဲ႕ ေရြ႕လ်ားမွႈနဲ႔အတူ ၿဂိဳလ္ေတြရဲ႕ ေရြ႕လ်ားမွႈ စြမ္းရည္ေတြကို ေလ႔လာၾကည့္ႏိုင္ပါတယ္။ ကိုးတန္း ရူပေဗဒ ေနာက္ဆံုးခန္မွာ သာမန္မ်က္စိနဲ႔ မျမင္ႏိုင္တဲ႔ အက္တမ္ေတြအေၾကာင္း ကေလးကို မိ္တ္ဆက္ေပးႏိုင္ရမယ္။

ရူပေဗဒ ဆိုတာ အက္တမ္ကေန ဂလက္စီၾကယ္စင္ေတြအထိ အကြာအေ၀း စေကးကို မိတ္ဆက္ေပးတာ ျဖစ္တယ္။ နာႏိုစကၠန္႔မွသည္ ရာစု ေထာင္စုႏွစ္ေတြအထိ အခ်ိန္စေကးကို မိတ္ဆက္ေပးတာ ျဖစ္တယ္။ အီလက္ထရြန္ဗို႔လ္ (volts) ကေန မီဂါဂ်ဳိ္လ္႔ (megajoules) ယူနစ္အထိ စြမ္းအင္စေကးကို မိတ္ဆက္ေပးတာ ျဖစ္တယ္။

ရူပေဗဒက စတဲ႔ အစီအစဥ္အတိုင္း သိပၸံသင္ၾကားဖို႔ဆိုရင္ ဥပမာဥပေမယ်ေတြနဲ႔ အထပ္ထပ္ ေက်ာင္းသား စိတ္၀င္စားမွႈရွိေအာင္ သင္ၾကားေပးဖို႔ လိုအပ္ပါတယ္။ က်ေနာ္တို႔ ကမၻာႀကီးနဲ႔ဆိုင္တဲ႔ အေရးႀကီးတဲ႔ အယူအဆေတြကို ေက်ာင္းသားေတြ သိထားေစဖို႔လိုပါတယ္။ အထူးသျဖင္႔ စၾကာ၀ဠာေဗဒ (cosmology) နဲ႔ ဆင္႔ကဲတိုးတက္ေနတဲ႔ ဇီ၀ေဗဒ သခၤန္းစာေတြမွာ ျဖစ္ပါတယ္။

ဆယ္တန္းအဆင္႔ ဓါတုေဗဒမွာ ကိုးတန္းက ရူပေဗဒကို လက္ေတြ႔ အသံုးျပဳေပးရပါမယ္။ ေက်ာင္းသားေတြရဲ႕ စိတ္၀င္စားမွႈ နက္နဲသြားေစဖို႔ ျဖစ္ပါတယ္။ ကိုးတန္းအဆင္႔ ရူပေဗဒမွာေတာ႔ အေျခခံ ဓါတုေဗဒနဲ႔ ဇီ၀ေဗဒ စည္းမ်ည္းဥပေဒသေတြ အရမ္းေမာင္းဖို႔ မလိုေသးပါဘူး။ အဲဒီအစား လုပ္သင္႔တာက ရူပေဗဒကို အသံုးျပဳျပီး ဓါတုနဲ႔ ဇီ၀ကို ေက်ာင္းသားေတြ စိတ္၀င္စားလာေစဖို႔ ဘာသာရပ္သံုးခုရဲ႕ ဆက္ႏြယ္ခ်က္ကို ျမင္သိသြားေစဖို႔ ျဖစ္ပါတယ္။

ဓါတုေဗဒက မ်ားေသာအားျဖင္႔ ေမာ္လီက်ဴးေတြကို ေလ႔လာမွႈျဖစ္တာေၾကာင္႔၊ အဲဒီလို ေမာ္လီက်ဴးေတြကို ေလ႔လာရင္းကေန အံဩဖြယ္ေကာင္းေလာက္ေအာင္ အသက္နဲ႔ ဇီ၀ေဗဒ ဘာသာရပ္တို႔ဆီ ကူးသြားေစရမယ္။

သိပၸံ သင္ရိုးညႊန္းတမ္းရဲ႕ အဆင္႔အားလံုးတိုင္းမွာ အေျခခံ ေမးခြန္းေတြ ေမးထားရမယ္။ တစံုတရာဟာ ဘယ္လုိ အလုပ္လုပ္သလဲ။ သူ အလုပ္လုပ္တာကို ငါတို႔ ဘယ္လိုသိမလဲ။ ေယဘူယ် ဥပေဒသေတြက ဘာလဲ။

ရူပေဗဒပညာရွင္ မဟုတ္တဲ႔ သူေတြက သဘာ၀နိယာမ ဥပေဒသေတြ ေဖာ္ထုတ္ခဲ႔တာ ရွိပါတယ္။ ဇီ၀ေဗဒ ပညာရွင္ Julius Meyer က ဇီ၀ေဗဒဆိုင္ရာ စြမ္းအင္ျဖစ္စဥ္ ေလ႔လာမွႈမွ ‘စြမ္းအင္ထိန္းသိမ္းမွႈ ဥပေဒသ’ ကို ပထမဆံုး အဆိုျပဳခဲ႔ပါတယ္။ ဓါတုေဗဒပညာရွင္ Dalton က အက္တမ္ေတြရဲ႕ တည္ရွိမွႈကို ပထမဆံုး သက္ေသျပ ေပးခဲ႔ပါတယ္။ Sadi Carnot က သာမိုဒိုင္းနမစ္ ဒုတိယ နိယာမကို ပထမဆံုး ရွင္းျပခဲ႔ပါတယ္။ ဒါဟာ ဘာသာရပ္သံုးခု ေပါင္းစည္းမွႈကေန ျမင္သာတဲ႔ အက်ဳိးရလဒ္ေတြ ျဖစ္ပါတယ္။

ရူပ၊ ဓါတု၊ ဇီ၀ (P-C-B) အစီအစဥ္အတိုင္း သင္ၾကားမွႈဟာ ဆရာ ဆရာမေတြကို ပေရာဖက္ရွင္နယ္ ျဖစ္ေစဖို႔ အမ်ားႀကီး တာသြားပါတယ္။ ဆရာေတြဟာ (သခ်ၤာ ဆရာမ်ား အပါအ၀င္) သူတို႔ သင္ခန္းစာအတြက္ သိပၸံပညာရပ္ ဘယ္လိုအလုပ္လုပ္သလဲဆိုတာ ေက်ာင္းသားကို ရွင္းျပႏိုင္မယ္႔ ဇာတ္လမ္းေတြ ဖန္တီးဖို႔ ပံုမွန္ ေတြ႔ဆံုၾကရပါမယ္။ ေက်ာင္းသင္ခန္းစာ ျပင္ဆင္ေရးအတြက္ ဆရာေတြ အတူေတြ႔ဆံု စကားေျပာဖို႔ အခ်ိန္မ်ားမ်ား ေပးဖို႔ လိုအပ္ပါတယ္။

က်ေနာ္ သိရသေလာက္ P-C-B အစီအစဥ္ပံုစံကို အေကာင္အထည္ေဖာ္ေနတဲ႔ အထက္တန္း ေက်ာင္း ၁၀၀၀ ေက်ာ္ ရွ္ိၿပီဆိုရပါမယ္။ စိတ္ႀကိဳက္ဘာသာရပ္ သိပၸံသင္ရိုးကို ခ်ဲ႕ထြင္မွႈေတြလည္း ေပၚျပဴလာျဖစ္လာပါတယ္။ ဒီအစီအစဥ္အတိုင္း သင္ၾကားမွႈက သိပၸံနည္းက် စဥ္းစားေတြးေခၚနည္းကို ထိန္းထားႏိုင္ဖို႔ ျဖစ္ပါတယ္။

သိပၸံရဲ႕ အေရးပါမွႈကို ထိန္းထားဖို႔ဆိုရင္ ပညာေရးစနစ္ႀကီး တစ္ခုလံုးကို ၾကည့္ဖို႔လိုပါမယ္။ မူႀကိဳကေန အထက္တန္းအထိ၊ အစိုးရေက်ာင္းနဲ႔ ပုဂၢလိကေက်ာင္းအဆင္႔အတန္း၊ ပညာေရးစစ္ေဆးမွႈ၊ သင္ၾကားေရး အေထာက္အကူပစၥည္း၊ ပညာေရး တက္ကႏိုလိုဂ်ီ၊ အာရံုေၾကာသိပၸံ၊ ထိုးထြင္းသိျမင္ႏိုင္ေသာ စိတ္ပညာ၊ ဖြံၿဖိဳးေရးဆိုင္ရာ ဇီ၀ေဗဒ၊ အဟာရေဗဒ စတာေတြ ၿခံဳငံုၾကည့္ရပါမယ္။

အဲဒီလို ပညာေရး တခြင္တျပင္လံုးေျပာင္းလဲဖို႔အတြက္ ဦးေဆာင္မွႈက ပညာေရးသမား ႏိုင္ငံေရးသမားမ်ား သာမကဘဲ၊ စီးပြားေရးလုပ္ငန္းရွင္ေတြပါ အင္တိုင္အားတိုက္ ပါ၀င္ၾကဖို႔ လိုအပ္ေနပါတယ္။

ရည္ညြန္း Transformaing Science Education by Leon M. Lederman

၀င္႔ထန္း

ေမာကၡ

0 comments: